22-06-10

Boete van 7500 euro voor MNM.

Op 24 februari 2010 (6u-9u) werd op MNM 'De Grote Koffie Van de Veire Ochtendshow' uitgezonden. In het programma werd ruime aandacht besteed aan de officiële opening van de 'Starbucks'-vestiging in het Centraal Station van Antwerpen.

Het Mediadecreet bepaalt dat commerciële communicatie gemakkelijk als zodanig herkenbaar moet zijn. De uitzending van 'De Grote Koffie Van de Veire Ochtendshow' voldoet niet aan deze bepaling. Tijdens de drie uur durende uitzending wordt 'Starbucks' meermaals vermeld, worden gesprekken gevoerd met medewerkers van de nieuwe vestiging en wordt live verslag uitgebracht over de officiële opening. Door de integratie en verweving van al deze auditieve merkvermeldingen in de redactionele inhoud van het radioprogramma, is bijgevolg niet voldaan aan de verplichting om commerciële communicatie duidelijk herkenbaar te maken.

Bij het bepalen van de sanctie houdt de Regulator er rekening mee dat deze uitzending een zeer ernstige inbreuk betekent op de bepalingen van het Mediadecreet. Het herhaaldelijk en in positieve zin vermelden van merknamen in een programma kan het publiek namelijk aanzetten tot aankoop.

Tja, de boete wordt natuurlijk ook betaald met belastingsgeld...

18:17 Gepost door Diederik in Algemeen | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

Commentaren

Ik krijg allerlei berichten dat het verhaal van Hallo Costa Holanda in Spanje zou afgelopen zijn. De FM-zenders zijn inmiddels allemaal uit de lucht.
Heeft u misschien meer nieuws?

Gepost door: Kris Naulaerts | 27-07-10

De commentaren zijn gesloten.